NEW ROTTERDAM
JAZZ ORCHESTRA
Tini Thomsen

Tini Thomsen
baritonsax/basklarinet
Tini Thomsen - New Rotterdam Jazz Orchestra
In 2008 she finished the bachelor (saxophone), 2011 she finished her master degree for saxophone with 9 “cum laude“ and special remark on the composition that had become her third main focus.
Her composition won several prices; 2008: Metropole Orchestra arrangers/composers workshop with Vince Mendoza 2009: New Dutch arrangers contest, Cd Recording 2010: Bujazzo composers contest, Cd Recording
Since july 2011 she works as a freelance musician, arranger and composer. She plays recurrently in the Metropole Orchestra, Brussels Jazz Orchestra, New Cool Collective Bigband, Konrad Koselleck Bigband, Noord Nederland Orchestra, David Kwecksilber Bigband, Amsterdam Jazz Orchestra, Glenn Miller Orchestra, her own band ThomsenGroup, Sven Hammond Soul, The Very Next, Clazz Ensemble. She also has a wide experience in the Netherlands pop music scene and is playing with Alain Clark and Waylon. In Germany she played with the Ed Partyka Orchestra, HR Bigband, Malte Schillers „Red Balloon“, Orchester der Bad Hersfelder Festspiele (Westsidestory) and Classic 4 Sax.
MaxSax
MaxSax
Fuck de altsax. Nee, echt. Die gladgestreken nootjes, dat luchtige briesje. Dat gehijg. Als ‘t aan Tini Thomsen ligt, worden ze allemaal omgesmolten tot baritonsaxofoons. Van die misthoorns, waarmee je bij zicht minder dan 50 meter nog ongeschonden thuis komt. Nou ja, misschien hier en daar een deuk, een kras. Want als Tini speelt, gaat het plankbas. Naar beneden die voet, net als de tonen en noten. How low can you go? Heel laag. En anders pakt Tini d’r basklarinet er nog even bij.Tini Thomsen (Hamburg, 1981) is gevormd en gekneed op het Amsterdamse conservatorium. Daar studeerde ze in 2010 cum laude af. Ze speelde bij New Cool Collective, het Metropole Orkest en in de bands van Alain Clark, Waylon en Sven Hammond Soul. En je zou het misschien niet zeggen als je de sexy krullenbol (gerucht gaat dat haar kapsel een eerbetoon is aan Tony Curtis in de film Some Like it Hot, haar eerste jeugdliefde) zo ziet staan op het podium, maar haar voorkeur ligt niet bij de jazz en soul. Tini wil stampen, snoeven en beuken. ‘In de jazzbands waarin ik speel ben zoek ik altijd de uiterste grens op. Ik breng energie, niet de ingewikkelde solo’. Haar grootste inspiratoren heten niet Gerry Mulligan of Pepper Adams, maar Queens of the Stone Age en Foo Fighters. ‘Energie gecombineerd met een groot harmonisch vernuft’, zegt Thomsen. ‘Je hoort bij die bands dat ze heel goed weten wat ze doen, er zitten heel veel details in. Maar tegelijk wil je ook heel hard met je haar zwaaien als je ze hoort.’ Het aanstekelijke enthousiasme van Tini sloeg over op drummer Joost Kroon. Ook iemand die je weliswaar geregeld bij jazzcombo’s achter de potten en pannen ziet, maar die liever de vellen doormidden hamert in rockbands. Kroon regelde topbassist Manuel Hugas (Anouk, Candy Dulfer) en gitarist JB Meijers (De Dijk) en met z’n vieren maken ze meer lawaai dan een peloton Hell’s Angels op oorlogspad. Het album MaxSax is Baritone Saxophone to the Maximum. Neem het titelnummer, waarin Tini, Joost, JB en Manuel rennen alsof er een kudde dolle stieren hen op de hielen zit. Neem ‘Stolen’, dat Josh Homme van Queens of the Stone Age zonder problemen mag hebben om zijn publiek mee op te warmen. Of neem het filmische, mysterieuze West Side Trip, waarin baritonsax en strijkers samen een heel bijzonder ballet dansen. MaxSax is een album zoals je dat nog nooit eerder hoorde. Het is de muziek waar Tini Thomsen al jaren van droomde. Druistig, spartelend, adrenaline vol pompend door d’aderen. Lever je jasje en je dasje en je brogues maar in bij de garderobe, daar hangen je leren jekkie en je puntlaarzen. Past beter. Veel beter.

Nu direct te koop in de winkel en online